Республіка Крим
Вінницька область
Волинська область
Дніпропетровська область
Донецька область
Житомирська область
Закарпатська область
Запорізька область
Івано-Франківська область
Київська область
Кіровоградська область
Луганська область
Львівська область
Миколаївська область
Одеська область
Полтавська область
Рівненська область
Сумська область
Тернопільська область
Харківська область
Херсонська область
Хмельницька область
Черкаська область
Чернігівська область
Чернівецька область

Повернення і обмін товару

Якими правами володіє споживач при поверненні та обміні товару? Що робити і куди звертатися, якщо продавець не хоче повертати гроші? Яка продукція не підлягає обміну і поверненню?

Захист прав споживачів

Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» покупець має право обміняти товар на аналогічний протягом 14 днів, якщо куплений товар не підійшов за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин, і якщо збережено товарний вигляд, ярлики і розрахунковий документ, виданий продавцем разом з товаром. Виняток становлять товари, які не підлягають поверненню згідно із законом, їх перелік ви можете подивитися за посиланням.

Дані правила обміну поширюються на непродовольчий товар належної якості за умови, що він не використовувався і зберіг товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ (чек), виданий споживачеві під час покупки (ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів »). При цьому спосіб оплати товару не має значення, він може бути придбаний як за готівку (безготівкові) гроші, так і в кредит.

Обмін або повернення товару не завжди відбувається легко, оскільки є ймовірність наштовхнутися на недобросовісного продавця. Крім того, проблеми можуть виникнути через незнання своїх прав. Тому докладніше розповімо про процедуру і нюансах повернення товару, який не підійшов покупцеві.


Товари, що не підлягають обміну та поверненню

Держава захищає інтереси всіх своїх громадян, тому, щоб не порушувати права інших споживачів, які придбають повернутий ким-небудь товар, Кабінетом Міністрів України затверджено «Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)». Отже, повернути продукцію і отримати назад свої гроші можна далеко не за всі групи товарів.

У список «неповернення» потрапили всі продовольчі товари (їжа, напої, алкоголь, дитяче харчування, тютюнові вироби), ліки належної якості, медичні інструменти, прилади та апарати, предмети санітарної гігієни. Крім того, обміну та поверненню не підлягають деякі непродовольчі товари: панчішно-шкарпеткові вироби, постільну та натільну білизну, косметика, парфумерія, товари для новонароджених, інструменти для манікюру і педикюру, ювелірні вироби, друкована продукція та інше.

* З 2019 року споживачі мають право повернути куплене ліки, однак для відшкодування вартості покупки обов'язково потрібно висновок експертизи про неналежну якість придбаного медпрепарату. Покупці можуть провести експертизу в лабораторіях Держлікслужби, які розташовані у всіх великих містах України. Експертиза лікарських засобів проводиться безкоштовно!


Порядок обміну/повернення товару

Згідно із законом, покупець протягом двох тижнів (якщо триваліший строк не оголошений продавцем) може звернутися в магазин і замінити не підійшов його товар на інший. Після закінчення цього терміну повернення можливе тільки за гарантії.

Якщо на момент звернення аналогічного товару для заміни немає в продажу, покупець має право:

• купити будь-який інший товар з асортименту продавця (з перерахунком вартості)

• обміняти товар на аналогічний при першому ж надходженні потрібного товару в продаж

• повернути виріб і отримати назад гроші у розмірі вартості повернутої продукції


Як повернути побутову техніку та електроніку

Процедура обміну і повернення побутової техніки, особливо великогабаритної (холодильник, пральна або посудомийна машина, духова шафа, плита), має ряд особливостей. Зокрема, якщо під час доставки товару ви зрозуміли, що він вам не підходить (не вписується в інтер'єр, не підходить колір або габарити), можна від нього відмовитися. Однак за доставку техніки доведеться заплатити.

Повернути гроші за побутову техніку і електроніку, колишню в експлуатації, навіть якщо мова йде всього про пару днів, досить складно. Необхідно зв'язатися з сервісним центром, доставити туди товар і чекати поки вони перевірять якість і збереження техніки.

З мобільними телефонами і смартфонами складається аналогічна ситуація. Відповідно до українського законодавства телефон без шлюбу і несправностей можна повернути в магазин протягом 14 днів. Зрозуміло, він не повинен мати слідів використання і зберігати товарний вигляд.

Якщо з товарним виглядом пристрою все більш-менш зрозуміло (не допускаються подряпини дисплея, пошкодження корпусу, упаковки і т.д.), то за якими ж критеріями визначається, чи був телефон у використанні?

Достатньою підставою для відмови повернути гроші за телефон є перепрошивка пристрою, установка сторонніх додатків або наявність в пам'яті смартфона користувацького контенту - фотографії, музика, відео. Крім того, якщо з телефону були здійснені дзвінки сумарною тривалістю більше 5 хвилин - пристрій назад не приймуть.

Якщо огляд не виявив ніяких підстав для відмови в прийомі телефону назад в магазин на реалізацію, покупець може або повернути свої гроші, або обміняти смартфон на новий, в тому числі з доплатою.



Як обміняти/повернути одяг і взуття

Повернути гроші за не сподобалася взуття/одяг або обміняти її на інший товар, можна за умови, що товар не був у експлуатації і повернений в непошкодженому і незабрудненому вигляді. Заміна взуття/одягу на нове (повернення грошей) буде відмовлено, якщо:

    • з моменту покупки речей, які не мають істотних недоліків, пройшло більше 14 днів

    • продукція яка повертається не є новою (помітні сліди шкарпетки, потертості, дефекти)

    • при перевірці якості товару виявлені ознаки стороннього втручання (спроба ремонту) або порушені інші умови гарантійного обслуговування

    • комплектації товару, що повертається є неповною, наприклад, втрачені якісь елементи одяг або взуття

    • відсутній товарний або касовий чек, який підтверджує факт покупки

Як повернути гроші за товар:

    • звернутися до продавця і написати заяву на повернення грошей. Як правило, в магазині є стандартний бланк повернення, в якому необхідно вказати персональні дані

    • повернути придбаний товар в цілій упаковці і з повною комплектацією, зазначеної в технічній документації (техпаспорті)

    • надати квитанцію про покупку, товарний або касовий чек

В який термін зобов'язані повернути гроші за товар?

Відповідно до закону, при поверненні товару належної якості розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на момент покупки. Гроші, сплачені за товар, повертаються покупцеві в день повернення покупки (розірвання договору). Якщо у продавця (магазину) немає можливості повернути гроші відразу - виплати проводяться не пізніше, ніж через 7 днів з моменту отримання товару та письмової заяви на повернення.

Повернення грошових коштів здійснюється способом, яким здійснювалась оплата - банківським переказом на зазначені покупцем у заяві реквізити або готівкою.

Потрібно більше інформації?

Напишіть нам для більш докладної інформації

Наверх